Monumentalna przyroda w królestwie górskim Norwegii

Monumentalna przyroda w królestwie górskim Norwegii porywa wysokimi szczytami, stromymi przepaściami, nieskończonymi równinami, głębokimi lasami i żyznymi dolinami z dzikimi rzekami. Prawie jedna trzecia Norwegii to góry. Większość gór znajduje się w południowej części kraju, gdzie tworzą „kręgosłup” pomiędzy bogactwem fiordów od strony morza na zachodzie, a rozległymi lasami i złotym krajobrazem pól uprawnych w stronę Szwecji na wschodzie. Właśnie w tych górach mieszkają trolle.
Norwedzy mają bliski i aktywny stosunek do dziewiczej przyrody w górach, tak latem jak i zimą.
W Jotunheimen możesz uprawiać wspinaczkę lub rafting na rwących rzekach przepływających przez doliny. A może wyprawa na lodowiec, na narty w środku lata? Wędrówki po oznaczonych szlakach wysokogórskich, otwartych płaskowyżach lub zacisznych lasach są idealne dla tego, kto poszukuje ciszy i spokoju.
Miasta olimpijskie z 1994 roku -Lillehammer, Gjoviki Hamar – leżą wokół największego jeziora w kraju, Mjosa. Są one świetnymi punktami wypadowymi, skąd można zapoznać się z norweskim królestwem górskim, obejmującym Trollheimen, Dovrefjell oraz Rondane na północy, a także z potężnym Jotunheimen i rozległym płaskowyżem Hardangervidda dalej na południe. Długie i piękne doliny rzek, jak Hallingdal, Valdres, Gudbrandsdalen i 0sterdalen, prowadzą w górę i w głąb monumentalnego królestwa gór.

Góry i doliny kryją wiele skarbów kultury, na przykład osadę górniczą Roros, z jedyną w swoim rodzaju zabudową drewnianą, i charakterystyczne kościoły klepkowe w dolinach, zdobione ludowym norweskim stylem rosemaling.

Najstarszy bocznokołowiec Norwegii, Skibladner, pływa latem po jeziorze Mjosa i zabierze cię w trasę między Lillehammer, Gjovik i Hamar, gdzie możesz, między innymi, odwiedzić miny katedry Hamardomen. W Lillehammer wrażenie może na tobie zrobić stara, norweska architektura chłopska w muzeum Maihaugen. A może wizyta w kolebce sportów narciarskich w Telemark? Tu też możesz rozpocząć niezwykły rejs kanałem Telemarkskanalen, który poprowadzi cię do morza, na południowonorweskie wybrzeże szkierowe.

Skibladner z 1856 roku jest jedynym w Norwegii bocznokołowcem parowym i wciąż funkcjonuje na największym jeziorze Norwegii.
Hamardomen to budowla chroniąca ruiny po starej katedrze z ok. XIII wieku. Ruiny zostały oszklone w 1998 roku, w celu ochrony przed działaniem mrozu i wilgoci.
Muzeum Maihaugen zawiera imponujący zbiór starych budynków zabranych z Lillehammer lub pobliskich dolin.

Kozy są stałym elementem gór. Przez warzenie koziego mleka otrzymuje się typowo norweski ser geitosten.

Na dzikich terenach Dovrefjell można urządzić sobie safari w poszukiwaniu wołu piżmowego.

Kościół Roros, o charakterystycznej wieży, leży w centrum miasta.

Tradycyjne targowisko Rorosmartnan organizowane jest każdego roku od 1854 i trwa pięć dni.

Roros leży 600 metrów n.p.m. Kamieniem węgielnym leżącym u podstaw społeczeństwa Roros była działalność wydobywcza miedzi RorosKobberverk i z tego powodu zwane jest ono osadą górniczą. W okolicy znajduje się wiele pomników historii, a cała Osada Górnicza wpisana jest na listę dziedzictwa kulturowego UNESCO.

Gaustatoppen leży 1883 m n.p.m. i jest jednym z najlepszych punktów widokowych w kraju. Przy dobrej pogodzie widok rozciąga się na jedną szóstą obszaru kontynentalnej Norwegii.

Piękne ozdoby srebrne są oczywistym dodatkiem do bunadów. Drzeworyty należą do bogatej tradycji rękodzielniczej w Norwegii.
Wnętrze Heddalstavkirke malowane w tradycyjnym stylu rosemaling. W średniowieczu wzniesiono około tysiąca kościołów klepkowych w Norwegii. Dziś zostało tylko 28 z tych imponujących i zupełnie wyjątkowych kościołów drewnianych. Największym z nich wszystkich jest Heddalstavkirke w Telemark.

Hardangervidda to największy płaskowyż Północnej Europy i największy z wielu parków narodowych Norwegii.

500 ludziom zajęło pięć lat, żeby za pomocą dynamitu wykopać kanał Telemarkskanalen, który biegnie od podnóża Hardangervidda aż na wybrzeże, do miasta Skien. Kanał był gotowy w 1892 roku, i był największym osiągnięciem inżynieryjnym tamtych czasów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *